Versterking biodiversiteit

Het Twentse landschap kenmerkt zich door haar kleinschalige structuur die gevormd wordt door singels, houtwallen en eikenlanen. Deze landschappelijke karakteristieken zijn de trots van het Twentse landschap en hebben een hoge cultuurhistorische waarde voor het gebied. Door de tijd heen heeft het landschap een ontwikkeling doorgemaakt, van cultuurlandschap tot een grootschalig productielandschap.

Door het verloren gaan van de landschapskarakteristieken zijn ook de broed-, leef- en overwinteringsplekken verdwenen voor veel organismen. Dit heeft tot gevolg dat veel organismen niet of weinig meer voorkomen in bepaalde gebieden. Opvallend in het projectgebied is het ontbreken aan diversiteit in plantsortiment, een monocultuur van eik domineert in de singels, houtwallen en lanen. Het ontbreken aan biodiversiteit in beplanting heeft als gevolg dat er geen jaarronde bloei van planten is en er een tekort aan nectar en stuifmeel voor organismen, zoals de bij, vlinder en andere insecten.

In het projectgebied streven we naar het doorbreken van de monocultuur in beplanting. Dit willen we bereiken door bestaande landschapselementen te verbeteren en nieuwe aan te planten. Ter bevordering van de jaarronde dracht willen we naast het al gebruikte sortiment nieuwe plantsoorten introduceren die een waardevolle toevoeging zijn voor de bevordering van de dracht van bijen. De dracht van bijen kan tevens bevorderd worden door de toepassing van bloeiende akkerranden en wegbermen die verkregen kunnen worden door een extensief maaibeheer.

Imkervereniging de Heidebloem behoort samen met Imkervereniging ABTB St. Isidorushoeve tot een van de initiatiefnemers tot dit project.

2011-2012 Versterking van de dracht en Biodiversiteit ten behoeve van de (Wilde)bij

Voor meer informatie klik op betreffend item.

1. Analyse rapport
  2. Foto's Analyse plus inventarisatie
  3. Eindrapport
  4. Masterplan
  5. Pronkstukken
  6. Erven
  7. Drachtplantenkalender
  8. Presentaties
  9. Brochures + posters

2012-2013 De Hoeve een b(l)oeiend dorp en landschap

Voor meer informatie klik op betreffend item.

1. Eindrapport Bolscherbeek
  2. Eindrapport Dorpshart
  3. Eindrapport Ommetjes De Hoeve
  4. Eindrapport particuliere initiatieven
  5. Eindrapport Wolferink

Aanplant Houtsingel en aanleg (wilde) bloemenstrook.

2014 Alle lopende projecten

Sint Isidorushoeve, van bijenproject tot pronkstukken.

Verbetering biodiversiteit op het Golfcenter Het Langeloo.
Verbetering biodiversiteit in het park Groot Scholtenhagen.