Imkercursus

Van oudsher worden er in onze regio bijenvolken gehouden. Zij worden onder andere ingezet bij de bestuiving van het fruit en bij de oogst van heidehoning. Bijen zijn nodig voor de instandhouding van de natuur. Nu er de

laatste jaren sprake is van sterfte onder bijen, wordt het belang van het houden van bijen terecht steeds meer benadrukt. Het is een zeer boeiende hobby. De imker raakt direct betrokken bij hoe het er aan toegaat in een bijenvolk. Daarnaast is de imker op een bijzondere manier betrokken bij de natuur.

Juist nu, in deze tijd van bijensterfte, is er grote behoefte aan meer imkers om de bijenstand in ons land op peil te houden.

Aan het houden van bijen begin je niet zomaar, het volgen van een cursus is aan te bevelen. De Imkervereniging De Heidebloem biedt hiervoor jaarlijks een cursus aan. Deze cursus bestaat uit acht tot tien theorielessen en acht praktijklessen. De theorielessen en de praktijklessen vinden plaats gedurende het hele bijenseizoen op die momenten dat het nodig is om in de bijen te werken, vanaf de eerste voorjaarsinspectie in april tot en met het honing slingeren en het zogenaamde inwinteren in augustus/september.

De cursus staat onder toezicht van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV), die ook de diploma’s verzorgt. Gedurende de cursus ontvangt iedere deelnemer gratis het vakblad Bijenhouden.