Verhuur Slinger

Haal de raampjes met verzegelde honing uit het volk, door het plaatsen van een uitloopplank tussen de honingkamer en de rest van het volk is dit vrij eenvoudig (bijen kunnen wel uit de honingkamer doch niet meer terug in de honingkamer komen), maar iedere imker heeft zijn eigen manier. De verzegelde honing neem je mee naar een ruimte waar geen bijen binnen kunnen komen. Eerst wordt nu de honing ontzegelt met behulp van een ontzegelvork en ontzegelbak. De ontzegelde ramen worden nu in de honingslinger geplaatst en het slingeren kan beginnen.

De honing wordt door de centrifugaal kracht tegen de binnenwand van de ketel geslingerd en kan nu via de aftapkraan uit de slinger gehaald worden. De honing gaat vanuit de slinger in de dubbele honingzeef waarna ze opgevangen wordt in een aftapvat. De honing kun je nu afvullen in schone potjes, verstandiger is om de honing eerst enige tijd te laten staan waardoor luchtbelletjes en kleine partikeltjes raat boven komen drijven die er dan afgeschept kunnen worden.

De imkersvereniging beschikt voor de honingoogst over een roestvast stalen honingslinger met bijbehorende dekselset, honingzeef, ontzegelbak en ontzegelmes. Deze slinger is beschikbaar voor verhuur aan de leden van onze vereniging. Als u de honingslinger wilt gebruiken reserveer dan op tijd. Er kan dan gemakkelijker gepland worden. U dient de slinger wel schoongemaakt en onbeschadigd terug te brengen. Alleen reinigen met water en geen reinigingsmiddelen gebruiken.

Regels met betrekking tot de huur kunt u hier vinden.

Voor meer informatie of een afspraak neem gerust contact op met de beheerder.

Erwin Lankheet

Telefoon: 053-5728964