Melding bijenzwerm

Heeft u een bijenzwerm gevonden? Geen paniek. Een zwerm is niet gevaarlijk. Blijf rustig en houd afstand. Bel een imker. Deze komt graag langs om de zwerm op te halen. Voor een imker uit Haaksbergen kunt u bellen naar telefoon 053-5728964 of 053-5727333.
Bij geen gehoor kunt u ons een mail sturen via onderstaand formulier wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Wat is een bijenzwerm?
In de maanden mei en juni en soms ook nog wel in juli vermeerderen bijenvolken zich. Zij doen dit door een zogenaamde zwerm. Een flink deel van het volk, enkele duizenden bijen, gaat er vandoor met de koningin in hun midden. Ze gaan op zoek naar een nieuw onderkomen.
Voordat ze dit hebben gevonden maakt de zwerm een tussenstop. Ze vormen een klont bijen aan een boomtak, een hekje of een dakrand. Daar blijven ze een paar uur tot soms een paar dagen hangen. In de tussentijd gaan verkenners op zoek naar een nieuw 'huis'.
Hoewel een bijenzwerm er dreigend uit kan zien, is ze niet gevaarlijk. Bijen zijn er niet op uit om u te steken. Ze zijn alleen op doorreis en hebben niets te verdedigen.
Neem afstand tot een zwerm en laat het geheel met rust

Privacyverklaring
Hiermee geeft u toestemming om uw gegevens te gebruiken om contact met u op te nemen. Na met u contact te hebben opgenomen en de zwerm is geschept worden uw gegevens vernietigd. Dit betekent dat wij uw gegevens niet opslaan en bewaren. Uw privacy is voor Imkervereniging De Heidebloem van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de privacywet. Als u vragen hebt neem dan contact op met de secretaris van de Imkervereniging De Heidebloem.