Het Bijenbos grenst  aan de Hollenbergerveldweg en heeft de ingang aan de Groene Plasweg, iets verder naar het zuid-oosten dan de landmark aangeeft.

Het terrein is ruim 5 hectare groot en diende vroeger als vuilstortplaats. Nu is het een prachtig stukje natuurgebied, waar vele bijvriendelijke bomen, struiken en planten staan.
Het Bijenbos herbergt 2 bijenstallen, die door onze leden gebruikt kunnen worden.

Naast dit alles is er ook nog een Bijenleerpad aangelegd, dat uitnodigt voor een interessante wandeling .

Midden in dit terrein is een laagte gerealiseerd die bekleed is met een laag leem om het regenwater vast te houden en om te voorkomen dat het vuile grondwater zich mengt met het water in de poel.

In 1997 is een begin gemaakt met de inplant van het terrein en in 1998 is de inplant van de bomen door de gemeente afgerond. Van de totale oppervlakte is ongeveer 1/4 deel ingeplant met bomen en struiken. In de jaren daarna zijn er door de gemeente 2 bijenstallen gebouwd.

In 2006 zijn ter gelegenheid van het 100 jarig jubileum van de imkervereniging “De Heidebloem” ook nog een aantal aanvullende soorten bomen in het bijenbos geplant.

Foto impressie Bijenbos

Tijd voor een wandeling

Zoals al genoemd is het Bijenbos een prachtig stukje natuur, waar je heerlijk kunt wandelen, picknicken of gewoon van de rust genieten.
Langs het bijenleerpad hebben wij informatie borden geplaatst, die allerlei wetenswaardigheden over de bij vertellen. Uiterst leerzaam en niet alleen voor kinderen.

Dus als het mooi weer is dan is het een leuke bestemming om er naar toe te fietsen en uw kennis over bijen te vergroten.

Hieronder alvast een dia presentatie van de nieuwe informatie borden, die u tijdens uw wandeling kunt lezen.

Plattegrond van het Bijenleerpad

De nieuwe informatie borden

Bijenbos brochure

In het voorjaar van 2023 heeft de werkgroep Bijenbos een brochure ontworpen, die we in een oplage van 250 stuks hebben laten drukken. Deze brochure ligt op plekken die veel bezocht worden door mogelijke kandidaten voor een bezoek aan het bijenbos.
Hieronder treft u foto's aan van de buitenkant en de binnenkant van de brochure. U kunt deze foto's downloaden en uitprinten voor uw persoonlijke brochure!

Insektenhotel

Door de ruimhartige sponsering in 2023 door  de Lionsclub Haaksbergen hebben wij een werkelijk schitterend insectenhotel geplaatst in het Bijenbos.

Het insectenhotel werd ontworpen en gebouwd door
Frans Ter Huurne.
Frans werd hierbij geholpen door Ingrid Westendorp, Vincent Hofstede, Mark ter Huurne, Monique ter Huurne, Tonnie Wielens en Johan Winkelhorst.