Basis Cursus Imkeren

Waarom imker worden?

Van oudsher worden er in onze regio bijenvolken gehouden. Zij worden onder andere ingezet bij de bestuiving van het fruit en bij de oogst van heidehoning. Bijen zijn nodig voor de instandhouding van de natuur. Nu er de laatste jaren sprake is van sterfte onder bijen, wordt het belang van het houden van bijen terecht steeds meer benadrukt. Het is een zeer boeiende hobby. De imker raakt direct betrokken bij hoe het er aan toegaat in een bijenvolk. Daarnaast is de imker op een bijzondere manier betrokken bij de natuur.Juist nu, in deze tijd van bijensterfte, is er grote behoefte aan meer imkers om de bijenstand in ons land op peil te houden.

Praktijkessen zijn een wezenlijk onderdeel van deze cursusl

Wat omvat deze cursus?

De Imkervereniging De Heidebloem biedt hiervoor jaarlijks een cursus aan. Deze cursus bestaat uit vijf theorielessen en vijftien praktijklessen. De theorielessen en de praktijklessen vinden plaats gedurende het hele bijenseizoen op die momenten dat het nodig is om in de bijen te werken, vanaf de eerste voorjaarsinspectie in april tot en met het honing slingeren en het zogenaamde inwinteren in augustus/september.De cursus staat onder toezicht van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging (NBV), die ook de diploma’s verzorgt. Gedurende de cursus ontvangt iedere deelnemer gratis het vakblad Bijenhouden.

Aan het einde van de cursus ontvangt iedere deelnemer een starters volk!

Het fel begeerde diploma

Aanmeld procedure

Zowel de aanmeldingen via de NBV-site als via de eigen website van De Heidebloem worden op volgorde van binnenkomst samengebracht tot één totale aanmeldingslijst voor deelname. Naast de datum van aanmelding is hierbij ook de woonplaats leidend (dit n.a.v. het grote aantal aanmeldingen ieder jaar). De 1e selectie, om te komen tot 12 deelnemers, bestaat uit inwoners van de gemeente Haaksbergen. De 2e selectie uit inwoners van de direct omliggende gemeenten van Haaksbergen en tenslotte de 3e selectie uit inwoners van overige gemeenten.
Medio november, voorafgaand aan het cursusjaar, worden de eerste 12 aanmeldingen (geselecteerd zoals hiervoor omschreven) van de totaallijst uitgenodigd voor een intakebijeenkomst. Hierna wordt de inschrijving definitief. Bij afhaken van deelnemers uit de eerste groep van 12 worden er belangstellenden van de reservelijst uitgenodigd voor deelname aan de Basiscursus Bijenhouden.
Middels het contact formulier kunt u zich bij ons aanmelden.

U kunt zich aanmelden voor de Basiscursus Imkeren 2025!

Contact formulier