Hierbij een update over de situatie met betrekking tot de Aziatische Hoornaar.
Zoals jullie waarschijnlijk al hebben gehoord via onze Nieuwsbrief of via andere media is de Aziatische Hoornaar al talrijk in oost Nederland aangetroffen, hetzij alleen de koningin hetzij een compleet volk.

Onderstaand een kaartje van de waargenomen koninginnen (groen insect symbool) over 2024 tot nu toe in Overijssel en omgeving. De nesten zijn gevonden in 2022 en 2023.

AH-Koninginnen-2024-en-nesten-2022-2023-2024

Je kunt zien dat het al aardig uit de hand begint te lopen en dat het heel belangrijk is om de AH koninginnen te vangen. En dat kan met selectieve vallen.

Door de koninginnen te vangen wordt voorkomen dat er grote secundaire nesten ontstaan, waarvan de werksters het hebben voorzien op alle stuifmeelhalers en met name onze honingbijen.

Daarnaast kan bij het verstoren van een secundaire nest er levensgevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het heel belangrijk dat wij een goede ruime verspreiding van de selectieve vallen over geheel Haaksbergen en omstreken krijgen.

Dankzij de inspanningen van Erwin Lankheet is de Gemeente Haaksbergen overtuigd geraakt van de noodzaak voor de bestrijding van de Aziatische Hoornaar. De Gemeente zegde toe dat zij zal zorgen voor verdere voorlichting via o.a. Facebook en de website van de Gemeente Haaksbergen. Daarnaast worden allerlei instanties ingelicht.

Ook heeft de Gemeente €3000 aan onze vereniging ter beschikking gesteld voor het aanschaffen van selectieve vallen en Trappit lokstoffen, die verdeeld mogen worden onder alle leden van de imker vereniging De Heidebloem.

Erwin heeft inmiddels deze selectieve vallen en lokstoffen besteld en is de uitgifte al gestart. Onderstaand plaatje geeft weer waar deze vallen nu staan.

Haaksbergen-Selectievevallen-20240521

Waarschijnlijk zullen we hiermee de Aziatische Hoornaar niet uitroeien, maar wellicht kunnen we de verspreiding vertragen c.q. de aantallen beheersbaar maken. Vergelijk het met de Varoa mijt bestrijding.

Bent u lid van de Imkervereniging De Heidebloem en mocht u ook zo'n val willen installeren neem dan even contact op met Erwin .